Omavalvontasuunnitelma

Omavalvonnan tavoitteina ovat palvelun asianmukaisuuden ja laadun varmistaminen, potilasturvallisuuden takaaminen sekä lainmukaisuuden varmistaminen.

  • Palveluntuottajan ja palveluyksikön perustiedot

Yritys: Tmi Hieronta Acelera

Palveluyksikön nimi: Hieronta Acelera

Y-tunnus: 2059690-5

Yrityksen ja palveluyksikön osoite: Taasolankuja 2 A 19, 03100 NUMMELA

  • Palvelut, toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet

Hieronta Acelera tarjoaa palveluyksikössään klassista hierontaa yksityis ja yritysasiakkaille. Yksikön toiminta-ajatuksena on tarjota laadukasta ja asiakaslähtöistä palvelua, joka tukee asiakkaiden hyvinvointia, jaksamista ja terveyttä. Palveluja tarjotaan palveluyksikön vastaanotolla Vihdin Nummelassa.

Palveluyksikön vastuuhenkilö: Harri Sarajärvi, puh. 045 676 3073, hieronta.acelera@gmail.com

Hierontapalvelun vastuuhenkilö: Harri Sarajärvi, puh. 045 676 3073, hieronta.acelera@gmail.com

  • Palveluiden laatu

Laadunvalvontaa toteutetaan kysymällä suoraan asiakkaalta asiakaspalautetta ja tekemällä niiden perusteella kehittäviä toimenpiteitä.

Palveluyksikön työntekijä on koulutettu terveydenhuollon ammattilainen. Työntekijä käy tarvittaessa täydennyskoulutuksissa ylläpitäen omaa osaamistaan. Potilasturvallisuus varmistetaan käyttämällä ammattikäyttöön tarkoitettua välineistöä ja käyttämällä niitä vain siihen suunniteltuihin tarkoituksiin, huolehtimalla päivittäisestä tilojen hygieniasta, asettamalla laitteet käyttökieltoon, jos ne vioittuvat ja voisivat aiheuttaa vaaraa, sekä huolehtimalla kohdan 1.9 mukaisista tarkastustoimenpiteistä.

Näistä vastaa palveluyksikön vastuuhenkilö.

  • Asiakkaan ja potilaan asema ja oikeudet

Asiakkaiden pääsy palveluihin varmistetaan tarjoamalla selkeät yhteystiedot ja aukioloajat yrityksen verkkosivuilla. Ajanvaraus voidaan tehdä sähköisen ajanvarausjärjestelmän kautta ympäri vuorokauden tai puhelimitse arkipäivisin klo 8-19. Verkkosivusto sisältää yksityiskohtaiset tiedot yrityksen tarjoamista palveluista.

Asiakas täyttää potilastietolomakkeen saapuessaan ensimmäistä kertaa ja sitä täydennetään hoitojen jatkuessa. Asiakkaalla on mahdollisuus vaikuttaa hoitosuunnitelmaan, saada lisätietoa tehtävistä hoitotoimenpiteistä ja esittää toiveita. Kaikki hoitotoimenpiteet tehdään asiakkaan suostumuksella. Hoitokertomukset kirjataan asianmukaisesti manuaaliseen potilastietolomakkeeseen, mikä takaa tietojen saatavuuden, jatkuvuuden ja turvallisuuden.

Jos asiakas kokee tulleensa väärin hoidetuksi tai kohdelluksi, hänen tulee olla yhteydessä yksikön potilasasiavastaavaan, joka on palveluyksikön vastuuhenkilö.

  • Muistutusten käsittely

Asiakkaiden reklamaatiot käsitellään viivytyksettä. Näiden käsittelystä vastaa palveluyksikön vastuuhenkilö.

  • Henkilöstö

Palveluyksikössä toimii yksi työntekijä, joka on Valviran Julkiterhikkiin rekisteröity koulutettu hieroja. Työntekijä kouluttautuu tarvittaessa jatkokoulutuksissa.

Mahdollisilta uusilta työntekijöiltä varmistetaan haastattelutilanteessa riittävä kielitaito, joka on suomi ja englanti. Työntekijältä, joka tulee työskentelemään lasten, vanhusten ja vammaisten kanssa, tarkistetaan rikosrekisteriote lakien 504/2002 ja valvontalain 28§ mukaisesti.

Palveluyksikössä voidaan antaa hierojaopiskelijan ohjausta yhdelle opiskelijalle kerrallaan. Harjoittelu sovitaan yhdessä oppilaitoksen vastuuhenkilön kanssa ja valvonnasta vastaa hierontahoidon vastuuhenkilö.

Tiloissa toimivilla on tiedossaan sammutuslaitteiden, pää- ja varapoistumistiet.

Potilastietojärjestelmän käyttö tapahtuu tietoturvan, lakien ja asetusten mukaisesti. Jokaiselle asiakkaalle tehdään henkilökohtainen hoitosuunnitelma ja käyntikirjaukset, jotka kirjataan asianmukaisesti manuaaliseen potilastietolomakkeeseen. Käytössä olevaan Nettiaika.fi ajanvarausjärjestelmään jää merkkinnät varatuista ja perutuista hoitoajoista. Hierontahoidon vastuuhenkilö on kouluttautunut järjestelmän käyttöön ja potilaskirjaamisen käytäntöihin. Hän vastaa kirjaamisen koulutuksen järjestämisestä uusille työntekijöille.

  • Asiakastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyden seuranta

Asiakastyötä tekee yksi työntekijä, joka palvelee ajanvarauksen perusteella. Aikoja tarjotaan sen mukaan kun vapaita aikoja on tarjolla ajanvaraushetkellä.

  • Monialainen yhteistyö ja palvelun koordinointi

Yhteistyö asiakkaan kanssa tapahtuu pääsääntöisesti puhelimitse ja sähköpostitse. Asiakastiedot kirjataan manuaaliseen asiakastietolomakkeeseen, josta tiedot ovat saatavilla asiakkaalla itselleen, ja siten hän on oikeutettu antamaan työntekijän kirjaamat tiedot eteenpäin haluammalleen taholle. Palveluyksikkö ei lähetä asiakastietoja sähköpostitse. Työntekijä ohjaa asiakkaan toiselle terveydenhuollon ammattilaselle jos kokee siihen olen aihetta.

  • Toimitilat- ja välineet

Asiakastilat ovat 30 m², ja näiden tilojen lisäksi on asiakkaalla käytössä odotustila sekä WC. Ovet ovat kulunvalvottuja.

Asiakastiloihin on mahdollisuus kulkea pyörätuolilla. Hoitotilan yksityisyys on suojattu visuaalisesti muilta asiakkailta. Hoitotilassa on sähköinen hoitopöytä.

Sähköisten laitteiden kunto tulee tarkastaa silmämääräisesti päivittäin ja asettaa ne vioittuessaan käyttökieltoon korjaukseen saakka. Hoitopöydässä on puristumisriski, joten sen normaalia käytön ohjeita on noudatettava.

Palveluyksikön vastuuhenkilö vastaa sähkölaitteiden, ensisammutusvälineiden tarkastuksista ja saatavuudesta sekä poistumisteiden kunnosta. Palveluyksikössä työskentelevä tarkistaa ja huolehtii päivittäin työvälineidensä kunnosta, työtilojen siisteydestä ja hygieenisyydestä sekä poistumisteiden esteettömyydestä.

Palveluyksikössä tehdään vuosittain paloturvallisuustarkastus ulkoisen paloturvallisuustarkastajan toimesta.

  • Tietojärjestelmät ja teknologian käyttö

Palveluyksikössä on käytössä Nettiaika.fi nettiajanvarausjärjestelmä, jonne kirjataan asiakkaan nimi, puhelinnumero sekä sähköpostiosoite.

  • Asiakastietojen käsittely ja tietosuoja

Asiakkaan perustietoja käsitellään ajanvarausjärjestelmässä. Ajanvarausjärjestelmässä ei saa käsitellä asiakastietoja. Asiakastiedot kirjataan manuaalisesti asiakastietolomakkeeseen ja ne säilytetään lukitussa kaapissa yrityksen toimipaikassa.

  • Säännöllisesti kerättävän ja muun palautteen huomioiminen

Palautetta kerätään sähköisten kanavien avulla, kuten Google Business ja Facebook-sivujen kautta. Myös henkilökohtaista asiakaspalautetta kysytään.

  • Toimeenpano

Uuden työntekijän ja opiskelijan perehdytykseen vaaditaan omavalvontasuunnitelmaan perehtyminen. Perehdytyksestä ja päivittäisestä toimeenpanosta vastaa palveluyksikön vastuuhenkilö.

  • Julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja päivittäminen

Omavalvontasuunnitelma on julkaistu yrityksen verkkosivuilla osoitteessa acelera.fi

Jos omavalvontasuunnitelmassa havaitaan puutteita, tulee ne korjata kahden viikon kuluessa virheiden havaitsemisesta.

Omavalvontasuunnitelma on hyväksytty 14.5.2024.

Laatijana Harri Sarajärvi, Hieronta Acelera Tmi